کدام نوع از درب آسانسور بهتر است؟

 

 

کدام نوع از درب آسانسور بهتر است؟

درب آسانسور نقش بسیار پر رنگی در امنیت و زیبایی یک آسانسور دارد. درب آسانسور نیز مانند هر قسمت دیگر، نیاز به دقت زیادی دارد. شما باید سعی کنید از بهترین فناوری و همچنین دیزاین استفاده کنید. در صورت بی دقتی در نصب درب آن ممکن است خسارت های جانی و مالی زیادی محتمل شوید.

 

بر همین اساس باید توجه زیادی به امنیت درب آسانسور شود. همچنین تزیین کردن درب آنها، می تواند حس امنیت بیشتری را به مسافرین کابین انتقال نماید. در هر سیستمی از آسانسور، دو نوع درب وجود دارد. دربی که برای طبقه استفاده می شود و دربی که برای کابین. در ادامه به بررسی درب های آن بیشتر می پردازیم.

 

آشنایی با انواع درب آسانسور

همان طور که گفته شد سیستم های آسانسور به طور کلی از دو درب ساخته می شوند. دربی که برای کابین ساخته می شود و دربی که برای طبقات در نظر گرفته می شود. همچنین این دو درب به صورت یکپارچه عمل می کنند. دری که بعد از توقف آسانسور باز می شود و مسافرین می توانند به طبقه مورد نظر خود بروند، و دربی که در داخل کابین بسته می شود که امنیت آن را چندین برابر کند.

درب کابین چگونه است

بسته به تعداد ورود و خروج کابین آسانسور، این درب وجود دارد. در ساختمان های معمولی مانند آپارتمان های کوچک این درب یکسان است. جالب است بدانید که درب آسانسور همزمان با درب کابین جا به جا می شود. همچنین زمانی که آسانسور متوقف می شود، این درب باز می شود. درب کابین بدین دلیل ساخته شده که افراد را از محیط پیرامون که در حال حرکت است، محافظت کند. نکته که باید توجه کنید این است که نباید برای درب های کابین از درب لولایی استفاده کنید.

 

اجزای تشکیل دهنده درب کابین

در ادامه با اجزایی که در کنار یکدیگر درب کابین را تشکیل داده است، آشنا می شوید.

  1. کفشک ها
  2. سیل درب
  3. لته ها
  4. چهارچوب ها
  5. قرقره ها
  6. تسمه ها
  7. موتور سر درب
  8. کنتاکت

 

آشنایی با درب طبقاتی آسانسور

درب طبقه را در بین ایستگاه طبقه و چاه آسانسور می سازند. مزیت و خوبی درب طبقه برای این است که افراد را از چاه آسانسور دور کند و باعث شود که امنیت بیشتری هنگام سوار شدن بر آسانسور افراد حس کنند. همچنین خطرات سقوط با وجود این درب آسانسور کاهش پیدا می کند.

 

همچنین زمانی این درب باز می شود که، آسانسور به طبقه مقصد رسیده و توقف کرده باشد. این درب آسانسور دارای انواع و شکل های متفاوتی است. این که دقیقاً از کدام در برای آسانسور شما انتخاب شود، بستگی به کاربرد آسانسور، فضا و استانداردهای موجود شما دارد. این درب آسانسور می تواند شامل لولایی، تلسکوپی، سانترال و درب های آکاردئونی باشد. 

 

انتخاب درب مناسب آسانسور

انتخاب مناسب درب آسانسور برای در های کابین یا طبقه به دو دسته تقسیم بندی می شوند. درب اتوماتیک و درب  نیمه اتوماتیک. تفاوت آنها در این است که نیرویی که لازم است تا در را باز و بسته کند، با یکدیگر فرق می کند. در ادامه هر یک از این درب آسانسور را بررسی می نماییم.

 

درب اتوماتیک آسانسور چگونه است

در این نوع از درب آسانسور چه در طبقاتی و چه در کابین به صورت خودکار باز و بسته می شود. معمولاً درب های سانترال و تلسکوپی این گونه ساخته می شوند. اما فرقی که بین این دو مدل وجود دارد این است که؛ درب تلسکوپی فقط از یک سمت باز می شود. در نوع سنترال درب ها از وسط باز شده و سپس از کناره آسانسور شروع به بسته شدن می کنند. اما درب اتوماتیک از چه بخش هایی تشکیل شده است؟ از بخش های  کنتاکت، سیل درب، کفشک ها، لته ها و چارچوب ها ساخته شده است.

 

درب نیمه اتوماتیک آسانسور چگونه است

درب هایی که به صورت نیمه اتوماتیک هستند نیاز به یک نیروی مضاعف از سوی مسافر نیاز دارد. شما بعد از رسیدن به مقصد مورد نظر خود باید به کمک دست خود با هل دادن درب، آن را باز کنید. درب آسانسور از نوع لولایی بدین صورت است که توسط مسافر باز می شود. همچنین درب های کابین از نوع تلسکوپ هستند و بدون این که مسافر کاری کند، به صورت خودکار باز و بسته می شود.

انواع درب آسانسور از نظر باز و بسته شدن

در این بخش قصد داریم که درب های آسانسور را با یکدیگر مقایسه کنیم. چون باز و بسته شدن درب آسانسور به طور کلی از 4 مدل تشکیل شده است. در این بخش درب لولایی، درب سنترال، درب عمودی و درب کپسولی را بررسی می کنیم.

 

درب لولایی چیست

از قدیمی ترین نوع درب آسانسور می توان به درب لولایی اشاره نمود. همچنین برای آسانسورهایی که دارای فضای کوچکی هستند، بیشتر استفاده می شود. برای این که از این نوع درب استفاده شود، لازم نیست که حتماً از عرض زیادی استفاده کنیم. عرض هایی به اندازه 70 الی 90 سانتی متر کفایت می کند. اما عیب این آسانسور در چیست؟ از معایب این درب آسانسور می توان به مسدود شدن راهرو برای باز شدن درب آسانسور اشاره نمود. همچنین زمانی زیادی طول می کشد تا درب بسته یا باز شود. متاسفانه این آسانسورهای لولایی برای کودکان یا سالمندان مناسب نیستند و همیشه نیاز به یک همراه برای این افراد نیاز است. اجزای تشکیل دهنده این درب شامل؛ چارچوب، لولا، دستگیره، لته، کنتاکت و دیکتاتور است.

 

درب عمودی آسانسور چیست

درب آسانسور از نوع عمودی برای آسانسورهای باربر مناسب هستند. درب این آسانسور از پایین به صورت عمودی باز و با بالا بردن آن جمع می شود. برای این که درب آن بسته شود باید به سمت پایین بیاید. نیرویی که باعث باز و بسته شدن می شود می تواند از طریق دو روش باشد. درب آسانسور آن شامل  نوع دستی و نوع الکترومکانیکی است.

درب سنترال چیست

درب های سنترال با سایر درب ها فرق می کنند. آنها از دو لنگه مجزا ساخته شده اند. زمانی که آسانسور شروع به بسته شدن می کند، به صورت مماس این لنگه  در کنار یکدیگر قرار می گیرد. برای باز شدن درب آسانسور نیز، با حرکت کردن آن از سمت وسط به سمت چپ صورت می گیرد. عیب این آسانسورهایی با درب سنترال بدین گونه است که چشمی گاهی کار نمی کند و در کار کردن خود خطا می دهد.

 

مقایسه درب سنترال آسانسور با درب تلسکوپی

از نظر زمانی باز و بسته شدن درب سنترال کمتر است و وقت کمی از افراد را می گیرد. اما در بسته شدن درب تلسکوپی به خاطر یک طرفه بودن آن، زمان زیادی را می گیرد. از نظر ظاهری جلوه زیبایی دارد و می توان آن را با درب کابین، قرینه سازی کرد تا زیبایی بیشتری را به آسانسور بدهد. فضایی که درب سنترال اشغال می کند، کمتر است. همچنین برای کابین هایی که به عمق بیشتری نیاز دارند، می تواند گزینه مناسب تری باشد.

آشنایی با قطعات و تجهیزات مورد نیاز درب آسانسور

درب آسانسور از اجزای مختلفی تشکیل شده است. برای همین باید تمامی این اجزا سالم باشند تا یک در به خوبی کار کند. برخی از این قطعات در بسیاری از آسانسورها مشترک است. اما درب آسانسوری نیز داریم که قطعات مختص خود را دارد.

 

استفاده از دیکتاتور درب

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که درب آسانسور با شدت بسیار زیادی بسته شده و صدای بلندی از خود ایجاد کرده یا با ضربه های شدیدی که به طور مکرر به پیش آمده، درب آسانسور دچار مشکل شده است. اما با آرام بند یا دیکتاتور درب شما دیگر نگران درب آسانسور نباشید. چون درب به آرامی باز و بسته می شود.

 

استفاده از مگنت درب آسانسور

از این قطعه زمانی استفاده می شود که بخواهند ایمنی درب آسانسور را افزایش دهند. بدین صورت که تا هنگام رسیدن آسانسور به طبقه مورد نظر، قفل می شود و تا رسیدن به آن و ایست کامل، قفل آزاد می شود. جنس این مگنت از یک سیم پیچ مغناطیسی است. همچنین دارای اهرم و جک نیز می باشد.

 

به کار گذاشتن سنسور درب آسانسور

این سنسور برای زمانی است که آسانسور تشخیص دهد که هیچ شی اضافی بین در یا جلوی در وجود ندارد یا اگر هست اقدام به بسته شدن نکند. سنسور نقش چشم درب آسانسور را اجرا می کند و بهتر است همیشه آن را برای آسانسور خود نصب کنید.

کفشک های آسانسور

کفشک ها در راستای ریل راهنما وجود دارند و معمولاً این قطعه را در بالا یا پایین یک کابین آسانسور قرار می دهند. کفشک ها دارای انواع مختلفی هستند. کفشک لغزشی، غلتکی و ثابت از انواع آن هستند. هنگامی که زمان نصب آسانسور در ساختمان شما فرا می رسد، درب های مناسب برای بهترین عملکرد  ضروری هستند. به همین دلیل سعی کنید آسانسور مناسب خود را پیدا کنید و همیشه بودجه مورد نظر خود را بدانید.


نظرات کاربران
ارسال نظر