موتور گیربکس آسانسور

 

 

 

 موتور گیربکس آسانسور

ساختمان موتور گیربکس آسانسور به گونه ای است که اتصالی مناسب میان دو شافت غیر متقاطع را با زاویه 90 درجه ایجاد می کند.

 

 

 

نمای برش مقطعی گیربکس آسانسور

 

دنده حلزونی را می توان هم در پائین و هم دربالای دنده برنجی قرار داد.

در گیربکس ها معمولا تعداد دنده و نوع شیار نسبت حرکت را تعین می کند. مثلا در یک نوع آن پس از یک بار چرخش دنده حلزونی برابر است با یک شصتم چرخش دنده برنجی، یعنی با 60 درجه چرخش دنده حلزونی یک چرخش از دنده برنجی بدست می آید، پس نسبت کاهش 60:1 می باشد.

اصل نیرویی که میان دنده حلزونی و دنده برنجی عمل می کند شبیه باری می باشد در سطح شیبدار،و همانند سطح شیبدار، هر نیرویی از دو مولفه تشکیل می شودکه با همدیگر زاویه 90 درجه می سازند.

نیروی اصطکاک میان سطوح درگیر دنده حلزونی و دنده برنجی مخالف جهت چرخش دنده حلزونی عمل می کند، که می تواند در هر دو جهت بچرخد تا آسانسور را بالا و پائین ببرد.

 

گیربکس آسانسور

 

 

جهت مورب نیروی اصطکاک، مولفه ای در راستای محور شافت دنده حلزونی دارد،که سبب به وجود آمدن یک بار محوری (یا فشار محوری) می شود که جهت آن به جهت چرخش دنده حلزونی بستگی دارد.

 

نقشه اتصالات گیربکس آسانسور

 

 

قطعات و اطلاعات گیربکس آسانسور

 

 

با ایجاد برش نمایشی بر روی پوسته گیربکس دنده حلزونی و بخشی از دنده برنجی بخوبی قابل رویت می باشد.

در این نوع گیربکس محور فلکه گیربکس در سطحی پائین تر قرار گرفته و به همین دلیل ارتفاع گیربکس مقداری کوتاه تر می شود و این از امتیازهای گیربکس آسانسور است.

برای مهار کردن تنش ، شافت حلزونی در انتهایی که چرخانده نمی شود به وسیله یک یاتاقان کف گرد دو سویه و در انتهایی که موتور آن را می چرخاند، به وسیله یک باتاقان سه محوره (Journal) ثابت می شود.

یاتاقان را می توان طوری تنظیم کرد مه مقدار چشمگیری از سایش حاصل از لرزش را از بین ببرد.شافت دنده برنجی، به منظور تنظیم فاصله مرکزی دندانه ای در هم افتاده و همین طور برای همانگی تنش، روی یاتاقان های مهار کننده نیروی گریز از مرکز سوار می شود.

 

یک گیربکس آسانسور

 

موتورهای  اسانسور

بعضی از موتورهای  آسانسورکه مورد استفاده قرار می گیرد دارای دور کند 360 و دور تند 1800 بودند.

این موتورها به دلیل شوک و ضربه ای که در زمان استارت و حرکت و توقف به مسافرین کابین آسانسور وارد می کنند، به مرور در حال حذف از این صنعت هستند،

 

گرچه با ورود تابلوهای کنترل VVVF و استفاده از درایو عملا" از یک دوراین موتورها استفاده می شود، اما فعالیت در این مورد هیچگونه توجیه اقتصادی و منطقی ندارد، و بهتر است در صورت امکان و داشتن تخصص عرصه فعالیت را روی موتورهای جدید معطوف نمائید.

زیرا با توجه به بحران انرژی جهانی و گرایش اکثر سازندگان و تولیدکنندگان به سوی کالاهای کم مصرف در صورت تولید مشکل بازار فروش را به دنبال دارد.

علی ایحال اگر طرح و برنامه ی خاصی دارید و نیاز به این نوع موتور ضروری است، می توانید با تماس از طریق شرکتهایی که در کار بازسازی و نو سازی آسانسورهای قدیمی فعال هستند، و یکی از ویژگی های اینگونه شرکتها تعویض موتورگیربکس و تابلو آسانسور می باشد، تماس گرفته، شاید از این طریق به هدف دسترسی پیدا نمائید.


نظرات کاربران
ارسال نظر