راهنمای کامل برای انتخاب موتور آسانسور مناسب

 

 

راهنمای کامل برای انتخاب موتور آسانسور مناسب 
ایجاد حس امنیت و قابل اعتماد هدف اصلی ساخت یک آسانسور است. امروزه بسیاری از شرکت ها سعی می کنند که آسانسورها را از همه جهت بررسی کنند تا مشکلی پیش نیاید. موتور آسانسور از مهم ترین اجزایی است که باید به آن بیشتر توجه نمود. موتور در واقع قلب یک دستگاه مکانیکی است. همچنین نیرویی که کمک می کند تا آسانسور جا به جا شود، موتور آن است. چگونگی کار کردن یک موتور به گونه است که ممکن است با موتورهای دیگر فرق کند. 

آسانسورهای کششی جزء پرکاربردترین آسانسورها است. اما در این مدل از آسانسور، موتور نقش پررنگی ندارد. همچنین موتورهای کششی به دو دسته موتورهای گیربکس و گیرلس تقسیم بندی می شوند. در این مطلب قصد داریم که انواع موتور آسانسور را بررسی نمایید. 

طراحی موتور آسانسور
موتور آسانسور را دو دسته تقسیم بندی می کنند؛ موتور آسانسور مدل کششی دنده ای و موتور آسانسور مدل کششی بدون دنده ای. موتور های آسانسور مدل کششی دنده ای متصل به گیربکس هستند. چرخ دنده، به نوبه خود، چرخ های کششی یا شیارها را به حرکت در می آورد و قرقره هایی که شیاردار هستند توسط کابل هایی که خودرو را بالا و پایین می کنند، به حرکت در می آورد. 

اگرچه  موتور آسانسور مدل کششی دنده ای، قابل اعتماد هستند ولی تجهیزات حجیمی باید در اتاقک آسانسور قرار گیرد. که همین امر هزینه را افزایش می دهد و فضا را اشغال می کند. موتور آسانسور کششی بدون دنده رویکرد متفاوتی دارد.

در آنها از موتورهای DC با آهنربای دائمی استفاده می کنند که مستقیماً با بار کوپل شده اند. موتورها از نظر قطر بزرگتر اما باریک تر هستند. این فاکتور باعث می شود که نیاز نباشد تا فضای زیادی از اتاقک آسانسور را اشغال نماید. 

اگرچه  موتور آسانسور مدل کششی دنده ای، قابل اعتماد هستند ولی تجهیزات حجیمی باید در اتاقک آسانسور قرار گیرد

نحوه انتخاب کردن موتور آسانسور

فاکتورهای زیادی برای انتخاب یک موتور مناسب وجود دارد. اما چهار فاکتور اصلی داریم که باید به آنها توجه شود را در این زیر مشاهده می کنید.
- مقدار برق مصرفی بر حسب کیلووات
- میزان قدرت موتور
- توان موتور برای بیشتر یا کم شدن سرعت آسانسور
- مقدار ترافیک قابل تحمل آسانسور 
یکی دیگر از مواردی که باید در آن دقت نمود، این که می خواهید موتور آسانسور از نوع گیرلس باشد یا گیربکس.

آشنایی با موتور آسانسور مدل گیرلس 

برای این که از کیفیت خوب سواری آسانسور استفاده کنید و حتی در انرژی صرفه جویی کافی شود، بهتر است که از موتور گیرلس استفاده کنید. ساختار این موتور از سنکرون آهنربای دائم است. بسیاری از آسانسورها از این موتور استفاده می کنند و بسیار موتور مرسومی است. بازدهی و راندمان بالای این موتور باعث شده تا هر کسی بخواهد از آن در آسانسور خود استفاده کند. همچنین در بهترین شرایط بازدهی این موتور تا 85 درصد می رسد. 

گیرلس ها فاقد جعبه دنده هستند و همین امر در کاهش مصرف انرژی موثر است. همچنین لازم نیست که آنها را روغن کاری کرد. به همین دلیل می توان از این موتورها، با عنوان موتورهای دوستدار محیط زیست نیز نام برد. البته که به دلیل مزیت های بیشمار آن، قیمت بالایی هم دارد. برای این که در هزینه هایتان به مشکل نخورید می توانید، با آویزان کردن آن از سقف چاه آسانسور، تجربه آسانسور بدون موتورخانه را داشته باشید که همین امر در درگیر نبودن با عواملی چون شهرداری تاثیرگذار است. 

از نظر سرعت نیز به این گونه است که در ابتدا با سرعت کم شروع می شود و سپس سرعت رو به افزایش می رود. سپس بعد از نزدیک شدن به طبقه مقصد، سرعت کاهش پیدا می کند و به صفر می رسد. 
گیرلس ها فاقد جعبه دنده هستند و همین امر در کاهش مصرف انرژی موثر است

 

 

بررسی موتور آسانسور مدل گیربکس
موتور آسانسور از نظر داشتن موتور گیربکس مانند قلب انسان کار می کند. به همان اندازه مهم و حیاتی است.  در این نوع از موتور آسانسور از جعبه دنده استفاده می شود. در سرویس های دوره ای لازم است که از روغن استفاده شود. همچنین چنین موتورهایی که دارای گیربکس هستند، دارای قدرت کافی هستند. البته درست است که قدرت زیادی دارند اما در سرعت عمل عکس دارد. به عبارتی دیگر وقتی قدرت موتور زیاد است، سرعت آسانسور کاهش می یابد. 

خود موتور آسانسور از مدل گیربکس دارای چهار قسمت اصلی است که عبارتند از؛ موتور الکتریکی، ترمز الکتریکی، فلکه گیربکس و خود گیربکس. عملکرد اصلی گیربکس بدین صورت است که با انتقال نیروی مکانیکی از یک منبع پر قدرت به مصرف کننده که حتی نیاز به ایجاد گشتاور و سرعت چرخش مورد نیاز است. 

موتور آسانسور از نظر داشتن موتور گیربکس مانند قلب انسان کار می کند

بررسی انواع موتور گیربکس 
موتورهای گیربکس خود به دو دسته تقسیم بندی می شوند که شامل موتور گیربکس تک سرعته و موتور گیربکس دو ساعته است. در ادامه هر یک از مدل ها را با یکدیگر بررسی می کنیم. 

موتور آسانسور گیربکس یک سرعته
در این نوع از موتور آسانسور فقط یک سرعت برای آن تعریف شده است. بدین معنا که موتور نیروی خود را از طریق گیربکس به کابین آسانسور انتقال می دهد. همچنین آسانسور با یک سرعت ثابت حرکت می کند. زمانی که آسانسور به طبقه مقصد نزدیک می شود، سرعت توسط ترمز گیربکس کاهش پیدا می کند. در نهایت با رسیدن به طبقه مورد نظر، سرعت به صفر می رسد. 

موتور نیروی خود را از طریق گیربکس به کابین آسانسور انتقال می دهد

موتور آسانسور گیربکس دو ساعته
در این مدل از موتور های گیربکس دارای دو سیم پیچ است و برای آن دو مدل از سرعت را تعریف کردند. موتور باعث به وجود آمدن سرعت زیاد می شود. همچنین برای این که قدرت موتور محدود شود، یک مقاومت به سیم پیچ متصل است. این میدان مقاومت باعث شده تا زمانی که کابین می خواهد شتاب بگیرد، جلوی آن را به صورت تدریجی بگیرد. زمانی که کابین با سرعت به طبقه می رسد و ناگهان سرعت کم می شود و در این هنگام جریان برق کاهش پیدا می کند. 

معایب موتور آسانسور گیربکس دو سرعته
1- موتور آسانسور گیربکس دو سرعته به طور ناگهانی حرکت می کند و همین طور ناگهانی می ایستد. همین امر به مرور زمان قطعات آسانسور را تخریب می کند. البته می توان با قطعه ای به نام فلایویل، تا حدودی میزان تخریب را کاهش دهد. با این حال مسافران داخل کابین آسانسور این ضربات را با شدت کم احساس می کنند.
2- برای این که موتور بتواند سرعت خود را زیاد یا کم کند به برق بیشتری نیاز دارد. همین امر منجر به افزایش هزینه برق و مصرف بیشتر انرژی شود. 

برای این که موتور بتواند سرعت خود را زیاد یا کم کند به برق بیشتری نیاز دارد.

موتور گیربکس انتخاب کنیم یا گیرلس
برای جواب دادن به این سوال که کدام موتور آسانسور مناسب تر است، بیشتر بستگی به این دارد که شما می خواهید برای چه مدل از آسانسور از آن استفاده کنید. هر موتوری برای کاری ساخته شده است. به عنوان مثال شما باید توجه کنید که آسانسور شما قرار است چند طبقه برود؟ 

چون قدرت موتور گیربکس با گیرلس فرق دارد. مشخص است که هر چه آسانسور میزان زیادی جا به جا شود، پس نیاز به قدرت بیشتری دارد. همچنین مسافت را در مدت زمان کمتری طی می کند. که در چنین موقعیتی انتخاب ما برای موتور آسانسور، موتور گیرلس است. اما اگر آسانسور شما در طبقات بسیار کم قرار است، جا به جا شود دیگر نیازی نیست که از موتور پر قدرتی استفاده کنید. چون موتور گیربکس می تواند فقط 150 متر در دقیقه طبقات را طی کند. با این که برای مسافت های بیشتر موتور گیرلس با 6000 متر در دقیقه گزینه بهتر و هوشمندانه تری است. 

بنابراین برای ساختمان های مرتفع یا برج های چندین طبقه استفاده از موتور آسانسور مدل گیرلس گزینه درستی است. اما آپارتمان های کوچک با موتور گیربکس کفایت می کند. 

قدرت موتور گیربکس با گیرلس فرق دارد

فضای فیزیکی علت اصلی انتخاب موتور مناسب
در هنگام خرید موتور آسانسور باید به این دقت کنید که آیا آسانسور شما موتورخانه دارد یا خیر. یکی از عوامل مهم در انتخاب موتور، توجه به فضای فیزیکی است. برای این که موتورخانه برای آسانسور داشته باشید، لازم است که یک فضای جداگانه ای را در نظر بگیرید. 

اگر شما موتورخانه ندارید باید از گیرلس ها برای موتور آسانسور استفاده نمایید. اما اگر جزء کسانی هستید که آسانسور شان دارای موتورخانه است می توانید از موتور گیربکس استفاده کنید. البته شما هم می توانید از موتور گیرلس زمانی که موتورخانه دارید، استفاده کنید. 

همچنین موتورهای گیرلس سر و صدای کمتری دارند. این موضوع برای کسانی که می خواهند سکوت در آپارتمانشان برقرار باشد، مناسب است. همچنین بودجه که می خواهید برای موتور آسانسور در نظر بگیرید را توجه کنید. مزیت های موتورهای گیرلس زیاد است. همچنین دارای قیمت متفاوتی از گیربکس ها هستند. شما نمی توانید این دو مورد را با یکدیگر مقایسه کنید. چون هر کدام برای کاری و مزیتی ساخته شدند. 

تعمیر موتور آسانسور
تمامی قطعاتی را که در موتور آسانسور در کنار یکدیگر کار می کنند، اگر دچار مشکلی شوند، به طور کل موتور آسانسور خراب می شود. خرابی و اختلال در موتور آسانسور یک اتفاق شایعی است. همان طور که گفته شد، موتور آسانسور، قلب آن است. هر گونه مشکل در آن، آسانسور را خراب می کند. به همین دلیل در اسرع وقت باید از متخصصین کمک بخواهید تا موتور شما را عیب یابی کنند تا دوباره آسانسورتان کار کند. 


نظرات کاربران
ارسال نظر