آسانسور های mrl

 

 

راوی آسانسور  - آسانسور mrl

این آسانسور های جدید مزایای بیشماری دارد که به مهمترین آنها اشاره می شود:

  • عدم نیاز به موتورخانه
  • فرایند نصب سریع آسانسور
  • سازگاری با محیط زیست
  • کم حجم بودن قطعات و لوازم
  • کاهش هزینه های ساخت و ساز ساختمان
  • انجام سرویس راحت
  • دسترسی آسان نصاب به همه تجهیزات به دلیل در دسترس بودن همه در داخل چاه آسانسور.
    • (در صورتیکه در آسانسورهای قدیمی، نصاب باید به طور مداوم بین چاه آسانسور و موتورخانه در تردد باشد، و امان از ساختمانهایی که دسترسی به موتورخانه مثل گذشتن از هفت خوان رستم بود و هست. تصور کنید برای تنظیم لول کابین آسانسور، اگر نصاب دست تنها باشد، چند بار این مسیر پر پیچ و خم را طی کند، البته این فقط یک نمونه از مشکلات آسانسورهای کششی می باشد)
  • حذف سیستم ترمز لنتی که عملا در بهبود حفظ محیط زیست موثر است.
  • کاهش هزینه تعویض پی درپی لنت ترمز آسانسور هم یکی دیگر از مزایای آسانسورهای جدید می باشد.

در آسانسور (MRL) به دلیل انتقال سیستم محرک آسانسور بر روی ریلها، از ریلهای قوی تری استفاده می شود. یک نوع جدید آسانسور (MRL) توسط شرکت آسانسور و پله برقی اوتیس به بازار عرضه شده با نام: (Gen2) که به جای استفاده از کابلهای سنتی(سیم بکسل) از تسمه های فولادی 3 میلیمتری با پوشش پلی اورتان بهره می برد، که این تسمه ها به مراتب قوی تر از سیم بکسل می باشد.

ضمن اینکه با وجود تسمه های فولادی پلی اورتان دیگر نیازی به روغنکاری های مداوم نمی باشد، و این موضوع جدای از صرفه اقتصادی، کمک بزرگی به سلامت و حفظ محیط زیست می کند.

این محصول هم جرئی از همان پروژه بسته سبز می باشد. با توجه به تکنولوژی این آسانسور، ضمن حرکت بسیار نرم و بی صدا، مصرف انرژی را نیز بسیار کاهش داده که در این وانفسای گرانی برق این پدیده بسیار مورد توجه قرار کرفته است.

همچنین با حذف موتورخانه آسانسور در بالای چاه آسانسور، دست مهندسان و معماران طراح ساختمان را در عرضه نقشه های مناسب ، و بدون موتورخانه مزاحم (به دلیل اینکه برآمدگی اطاق یا همان موتورخانه در بالای سقف آخرین توقف همیشه در طراحی ها این اطاق مشکل ساز بود.) باز گذاشته و دیگر نیازی نیست برای گم کردن این اطاقک در راس ساختمان چاره اندیشی کنند.

این آسانسور نسبت به آسانسور هیدرولیک هم مزایای قابل توجهی دارد، در آسانسورهای هیدرولیک برای استقرار سیستم محرک آن (Power Unit) نیاز به اطاقکی دارد که نباید فاصله چندانی با چاه آسانسور داشته باشد، و همچنین روغن مصرفی سیستم هیدرولیک، که بجز هزینه های مکرر تامین روغن، نشت تدریجی روغن و تخلیه روغن، باعث انتقال روغن به زمین کف چاه آسانسور شده و با آلوده کردن تدریجی خاک، آلودگی محیط زیست را همراه دارد. بی جهت نیست، آسانسور (MRL) در حال تبدیل شدن به یکی از محبوبترین آسانسورها در آمریکا می باشد. این استقبال به حدی است که این آسانسور در حال در یافت کد ملی است.

 The Magnetic Suspension Elevator

یکی دیکر از نوآوری های صنعت آسانسور، ظهور آسانسور مغناطیسی می باشد. در این اسانسور با حذف کامل موتور آسانسورهای سنتی پدیده ای جدید در حال شکل گیری است.

شرکت توشیبا (Toshiba Elevator and Building Systems Corp)با طراحی و استفاده ترکیبی از آهنربا های دائمی و الکترومگنت ها، تعلیق آسانسور بدون تماس با ریل به اجرا در خواهد آورد، این حرکت شبیه حرکت قطارهای مغناطیسی می باشد که بسیار نرم و بی صدا است، هرچند آسانسور معناطیسی در مرحله آزمایش و تست است. اما دیری نخواهد گذشت که این پدیده هم مانند دیگر موضوعات شگفتی ساز قدم به میدان گذاشته، و باعث حیرت و خوشحالی دوستداران و استفاده کنندگان آسانسور گردد.

The world's Tallest Building, Taipei 101

در گذشته هم آسانسورهای فوق العاده، تولید و نصب شده، مانند آسانسورهای برج تایپه 101 در تایوان، اینآسانسورها با سرعتی معادل چهل مایل در ساعت (1010 متر بر دقیقه) حرکت می کنند و این سرعت به حدی بوده که در سال 20066 میلادی به عنوان رکورد در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شده است.

 

نمراتور یکی از آسانسورهای برج تایپه 101 

در این مونیتور، (نمراتور داخل کابین آسانسور) میزان سرعت و طول مسیر و  طبقه مورد نظر و زمان رسیدن به مقصد را نشان داده شده است.

در این آسانسورهای سریع السیر به جهت پیشگیری از آسیب و صدمه به گوش مسافرین به دلیل سرعت زیاد آنها و به منظور کاهش اغتشاش هوا در چاه آسانسور و کاهش میزان سوت زدن جریان هوا از فناوری های پیشرفته استفاده شده است. این آسانسورها مجهز به سیستم کنترل فشار آتمسفر در داخل کابین آسانسور بوده، که با دمنده های مکش و تخلیه میزان فشار هوا را کنترل کرده و از صدمه به گوش جلوگیری می کند.

Pneumatic Vacuum Elevator (Cylindrical Elevator

اخیرا به صورت نمایشی آسانسورهای کابین استوانه ای مدور در چاهی با دیواره های پلاستیکی شفاف و به سبک شهر بازی، طراحی شده که در داخل این استوانه شیشه ای شکل، پمپ خلاء با جابجایی هوا نقش موتور محرک آسانسور را اجراء می کند، در این آسانسور وکیوم دیگر از سیم بگسل، چرخ و دنده و فلکه و پولی و موتورگیربکس خبری نیست، فشار هوا با جابجایی هوا همه ی کارها را انجام می دهد. در آسانسور وکیوم هیچوقت شاهد خرابی اجزاء و قطعات آسانسور نخواهیم بود، و حتی زمانی که برق قطع شود، آسانسور وکیوم به آرامی به سمت پائین حرکت کرده و در پائین ترین نقطه بر سطح زمین و بر روی تشک بادی (Cushioned by Air) فرو می نشیند.

Service Elevator – Manager Elevator

برای استفاده بهینه از آسانسور و صرفه جویی در وقت وکاهش انرژی برق مصرفی آسانسور، شرکت شیندلر (Sschindler) آسانسوری طراحی کرده موسوم به سیستم مدیریت آسانسور، در این آسانسورها به جهت کاستن زمان انتظار رسیدن کابین آسانسور، و جلوگیری از تجمع پشت درب طبقه تا رسیدن آسانسور، سیستمی طراحی شده که قبل از رسیدن به منطقه درب آسانسور، از طریق پایانه های مستقر درلابی ها، ورودی ها (در ادارات این پایانه ها در اطاق پرسنل قراردارد) از طریق کارت ویژه به سیستم وصل شده و با توجه به شناسایی از طریق کارت، سیستم مدیریت آسانسور، مناسبترین آسانسور را معرفی میکند.

 

شکل فوق: مسافر با نشان دادن کارت ویژه، این پیام را دریافت کرده است:

برو به آسانسور اختصاص داده شده فوق (آسانسور G سمت راست)

زمانیکه فرد به مقابل درب آسانسور می رسد بدون معطلی و اتلاف وقت وارد کابین آسانسوری می شود که پایانه به او معرفی کرده است. این سیستم با حذف حرکت های اضافی آسانسورها، ضمن اینکه وقت مسافرین در ترافیک پشت درب آسانسور هدر نمی رود. (چون ترافیکی وجود ندارد.) از بالا و پائین رفتن های مکرر و اضافی آسانسورها هم جلوگیری می کند.

یکی از مزایای این آسانسورها در ادارات و دوایر دولتی، سرعت کار و جابجایی کارمندانی است که دائما باید در طبقات در حال رفت و آمد باشند. چون این افراد را آسانسور از طریق کارت، شناسایی کرده، و چون اطلاعات لازم را دارد، وقتی کارمندی برای پیگیری پرونده می خواهد به طبقات دیگری برود، از داخل اطاق کار خود کارت را به پایانه مستقر در اطاق وارد کرده و از همانجا طبقه مورد نظر را ثبت می کند، سیستم مدیریت هوشمند آسانسور با توجه به اطلاعات وارده، آسانسور مناسب این سفر را تعیین و به کارمند اعلام می نماید و در نتیجه دقایقی بعد با رسیدن کارمند مقابل درب اسانسور، آسانسور هوشمند هم در انتظار اوست.

این آسانسورها برای خود شعاری دارند: انتظار کمتر، انتقال سریعتر مسافر، استهلاک کمتر، و کاهش مصرف انرژی


نظرات کاربران
ارسال نظر